Välkommen till vår sida om simidrott! Vi har skapat denna sajt eftersom att vi är entusiaster när det gäller vattensporter, och det spelar ingen roll vilka slags idrottsgrenar det rör sig om. För oss räcker det med att det sker i bassängen eller på öppet hav. Vi älskar att simma, och via oss kan du läsa om hur du kan börja motionera med hjälp av simning, eller hur du tränar upp din kropp på bästa sätt. Andra artiklar kan röra sig om hur du motverkar skador, eller specifika idrottsgrenar kopplade till simning. Att simma är naturligt och det har vi människor sysslat med sedan urminnes tider.

Att simma är dessutom skonsamt för kroppen, och när du rör dig i vattnet är det inte lika lätt att skada sig jämfört med andra sporter. Jämför du exempelvis löpning med simning så hittar du mycket mer skador hos löpare, och även om de har bra skor sker det slitage i ben, fötter och knän när de springer. När du simmar kan du ta ut dig helt och hållet utan att skada dig, och det enda du behöver oroa dig över är att vara ordentligt uppvärmd. Skador kan givetvis ske även i vattnet, men de är mycket mer sällsynta. Om du tar det lugnt när du motionssimmar kan du även rehabilitera andra skador.

Simning som rehabilitering

Många idrottare använder simning eller olika övningar i bassängen för att rehabilitera skador. I vattnet är du i ett tyngdlöst tillstånd och då kan du göra övningar som inte annars är möjliga. Du kan träna lugnt, i ett medelhårt tempo och även på ett högt tempo när du simmar eller rör dig i vattnet, och några av de mest krävande sporterna inom simidrott är vattenpolo eller tävlingssimning. När du rör dig i vattnet aktiverar du hela kroppen, och du bränner fett när du simmar. Simning kan vara ett utmärkt sätt att gå ned i vikt. Många upplever att det är svårt att exempelvis springa när du är överviktig men detta problem finns alltså inte med simning.

Hälsoaspekter med simidrott

Alla sporter är toppen eftersom att du rör på kroppen. Men när du tränar i vattnet är det mer skonsamt. Du slipper stötar och din kropp rör sig på ett naturligt sätt samtidigt som du bränner kalorier, och du känner dig inte heller lika trött eftersom att du inte svettas på samma sätt i vattnet. Träning har flera positiva aspekter för din hälsa, och simidrott kan erbjuda dig många sätt att bli piggare, starkare och smidigare. De som tränar regelbundet lever längre, kan fokusera bättre, och de tål stress på en mycket högre nivå. Du kan även öka stresstålighet med kallbad, och detta ökar också din blodcirkulation.

Olika sätt att syssla med simidrott

Simidrotten består av flera olika idrottsgrenar, och dessa kan exempelvis vara konstsimning, vattenpolo, motionssim, kallbad, tävlingssim, öppet vatten, masters och konstsim. Som du säkert märker finns det flera olika sätt att simma, och exempelvis öppet vatten går ut på att tävla i sjöar eller hav mot andra deltagare. Detta kan kännas något extremt för vissa, men det finns flera olika nivåer av alla grenar. Många av de bästa simmarna idag har påbörjat sin karriär genom simtävlingar i sin ungdom, och simning representeras flitigt inom skolidrotten i Sverige. Det är ett utmärkt sätt att träna kroppen samtidigt som det inte sliter allt för mycket på leder och muskler.

Sammanfattning

Simning är väldigt brett och det finns flertalet olika sporter, grenar och nivåer. Du kan motionera eller tävla på elitnivå, och det passar alla slags människor. Både unga som gamla kan simma, och att lära sig simma är nödvändigt eftersom det kan rädda ditt eller någon annans liv en dag. Det är något som är väldigt viktigt att kunna, och har du inte haft möjligheten ännu finns det många föreningar som välkomnar dig med öppna armar. Med vår hjälp hoppas vi att du får lite mer inblick i de olika sätten att röra sig i vattnet, samt hur simning kan hjälpa till att förebygga och rehabilitera skador. Ha det så trevligt och njut av våra informativa artiklar!