När det kommer till simning och idrottsgrenar som vattenpolo, simhopp, konstsim och så vidare är de vanligaste skadorna axelrelaterade. Det är inte konstigt med tanke på hur mycket du använder axlarna inom simning, och det finns flera sätt att motverka skador. Du kan exempelvis värma upp sakta men säkert innan du börjar ta i, och det finns även övningar du kan göra för att rehabilitera din skada. Inom sporter som vattenpolo kan du slita ut axeln eftersom du kastar en boll väldigt ofta, och kroppen tål bara så mycket. Tar du i väldigt mycket kan det resultera i att din axel åker ur led, och det vill du självklart inte.

Skador förekommer självklart inom alla sporter, men när det gäller simidrott brukar det röra sig om nacke och axlar, mycket på grund av att de muskelgrupperna aktiveras mest när du rör dig i vattnet. Att simma är dock ett av de mest skonsamma sätten att röra din kropp på, och idrottsskador sker oftare inom andra sporter. Jämför du med exempelvis löpning hittar du många fler skador, och detta på grund av att du använder foten som stötdämpning. Även om du kan ha bra skor på dig sliter du på dina knän och fötter, och då är simning och simidrotter betydligt skonsammare alternativ. Vattenpolo och simhopp är däremot lite mer belastande för kroppen jämfört med motionssim.

Vad kan jag göra för att motverka skador?

Några enkla saker att tänka på för att motverka skador inom simidrott är att aldrig ta i för hårt när du inte är ordentligt uppvärmd. Det kan ibland kännas som att du är det, men det tar en stund för kroppen att bli varm. Det är också svårare att bedöma hur “varm” du är när du befinner dig i vatten, men ta för vana att alltid simma några längder innan du börjar med ett hårdare pass. Det är även smart att gå på massage då och då, och detta kan mjuka upp dina muskler ytterligare. Idrottsterapeuter är experter inom detta, och de är utmärkta alternativ för dig som vill veta mer.

Vad kan jag göra när jag redan skadat mig?

Om olyckan är framme är det viktigt att tänka på att skynda långsamt, och ge kroppen tid för återhämtning. Rehabilitering är ett bra sätt att komma tillbaka till en sport, och om du vill läka en skada på ett naturligt sätt kan det vara bra med aktiv vila så som promenader och lugnare cykelturer, eller varför inte lite motionssim. Om du inte kan hoppa i bassängen på grund av skadan kan du använda olika övningar för att stärka en viss muskelgrupp, och detta kan göras med mindre vikter eller elastiska band. Du kan hitta dessa i sportbutiker runtom i Sverige, och övningar kan sökas fram via YouTube.

Återhämtning är viktigt

Att återhämta dig från ett tungt pass är väldigt viktigt, och desto äldre du blir desto längre tid tar det. När du har tagit ut dig ordentligt i bassängen bör du vila upp dig nån dag, och det är givetvis aldrig bra att köra stenhårda pass flera dagar i rad. Detta ökar bara skaderisken ytterligare, och det vill du förstås inte. Du kan varva dina pass genom att köra lugna motionspass ena dagen, och lite mer intensitet andra dagen. Utöver detta behövs även vilodagar, och detta kan ske på helger som ett exempel. I slutändan är det du som känner din kropp bäst – det viktiga är att du lyssnar på den.

Känn din kropp

När du utövar en idrott är det viktigt att lära känna din kropp, och det gör du bäst genom att lyssna på den. Du märker när du är trött, och när du ska låta bli. Ibland är det bra att pressa gränserna, och även detta är något som kommer med erfarenhet. Inom simidrott är det lätt att bli utmattad då du inte svettas på samma sätt i bassängen, och ibland märker du inte hur trött du egentligen är. Det är bra att ta lite pauser ibland och andas ut, för att sedan fortsätta igen. Du undviker skador på bästa sätt genom att känna din kropp, och lära dig hur mycket du kan pressa dig själv.