Trivs du som fisken i vattnet? Letar du efter en skonsam motionsform, till exempel under en rehabilitering? Vattenaerobics är ett fantastiskt sätt att röra på sig som både känns skönt och är skonsamt mot kroppen samtidigt som det kan bidra till bättre kondition, styrka och smidighet. Du har säkert hört talas om vattengympa, som även det är hälsosamt men kanske ofta förknippas med äldre pensionärer och inte kräver särskilt mycket av utövaren. Skillnaden mellan vattengympa och vattenaerobics är att det senare påminner mer om sin släkting, vanlig aerobics, som innehåller en hel del koreografi. Man utför rörelser i bestämda mönster i takt till musik, och med vattnet som hjälpmedel får man då ett extra motstånd.

Hur uppstod då vattenaerobics? Man kan spåra träning i vatten och vattenterapi generellt så långt tillbaka som 2400 före Kristus. Såväl grekerna som de gamla romarna ansåg att vatten hade mycket terapeutiska egenskaper och man utnyttjade detta faktum i alla möjliga sammanhang, alltifrån att sänka feber till att läka skadade leder. Det var dock inte förrän 1950 som ordet vattenaerobics skulle sättas i praktik. Jack LaLane, en amerikansk fitnessguru som hade sin egen dagliga TV-show, ska ha varit den som först myntade begreppet. LaLane förespråkade en hälsosam diet och regelbunden träning, särskilt i vatten, och hans ansträngningar för att utbilda det amerikanska folket skulle få stort genomslag. Under 1970- och 1980-talet växte vattenaerobics i popularitet.

Hur går ett pass med vattenaerobics till?

Ett pass med vattenaerobics utgår från en grupp människor som samlas i en bassäng, med vatten ungefär upp till midjan. Aerobicsledaren har en viktig funktion, inte bara i det att denne leder passet och visar koreografin, men också då ledaren bör bygga upp en härlig stämning i gruppen och skapa lust, glädje och samhörighet mellan deltagarna. Man utför i regel vattenaerobics till pulshöjande musik. Passet är tänkt att förbättra utövarnas kondition och därför är det viktigt att musiken har en viss BPM. BPM står för Beats Per Minute och syftar till hur många taktslag per minut som en specifik låt har. Ju högre BPM desto snabbare uppfattas musiken och man måste alltså röra sig i högre tempo.

Fördelar med vattenaerobics

Det som är så fantastiskt med all typ av vattenträning är att i princip vem som helst kan utföra den. Det spelar ingen roll om man är överviktig eller har ont av tidigare skador, i vattnet är vi alla tyngdlösa och rörelseomfånget större. Vi upplever oss smidigare och starkare, och vattnet har en kylande effekt som gör att vi inte känner oss för varma och svettiga. Vattenaerobics är roligt eftersom att man i takt till musik får följa en koreografi, något som tilltalar många människor och skapar samhörighet – även när det blir fel och man kan skratta åt det! Vattenaerobics ger också bättre kondition åt utövaren, samtidigt som det är skonsamt mot kroppen.

Andra fördelar

Det är inte bara konditionen som förbättras av vattenaerobics. I vattnet aktiveras varenda muskelgrupp vi har, och tack vare vattnets naturliga motstånd ger varje rörelse mer resultat än om vi hade utfört den på land. Vattenaerobics är också en inkluderande träningsform, alla kan göra det, killar som tjejer och gamla som unga. Simhallar och allehanda träningsställen med tillgång till bassäng erbjuder ofta motionsformen, vilket innebär att den är lättillgänglig. På många av de platser där man erbjuder vattenaerobics har man särskilda klasser för pensionärer, föräldrar med barn eller fitnessmänniskor som söker hög puls och styrka med högre belastning. Det finns till och med särskilda fredags- eller afterworkpass med skön stämningsmusik för de festsugna!

Sammanfattning

Vi vill sammanfatta denna artikel med att konstatera att vattenaerobics är en fantastisk träningsform som passar de allra flesta. Vattenaerobics och träning i vatten överlag har en lång historia bakom sig och är välbeprövad. De största fördelarna är effekten på hälsan; så väl kondition som styrka, samt att träningsformen fungerar ypperligt som rehabiliteringsmetod. Det är en inkluderande träningsform som såväl unga som gamla, killar som tjejer, normalviktiga som överviktiga och alla däremellan kan använda sig av. Om du inte provat att träna vattenaerobics kan vi starkt rekommendera det. Den känsla och gemenskap som uppstår i gruppen är peppande och härlig, och man känner verkligen knappt att man tränar. Kolla upp om din träningsanläggning erbjuder vattenaerobics, redan idag!