Hemsida om simidrott

Simning Underlättar Rehabiliteringen

Vi har allihop varit aktiva under våra liv, på ett sätt eller ett annat. Detta har gjort så att många av oss har märkt av hur det är att skada sig och att rehabiliteringen tillbaka till normalfunktion kan vara dryg och smärtsam. När man rehabiliterar så är det allt som oftast repetitiva rörelser man utför och man önskar att eländet ska ta slut så snabbt som möjligt.

 

Men det finns faktiskt sätt att göra rehabiliteringen lite enklare och framförallt roligare att utföra; plaska runt i vatten.

 

Att plaska runt i vatten gör att du kommer känna dig mer tyngdlös och samtidigt inte belastar din kropp på ett onödigt sätt. Självklart ska man ta reda på vad för övningar man bör utföra när man väl är i vattnet så att man inte förvärrar sin skada men i det stora hela så finns det mer positiva aspekter än negativa när det kommer till rehabilitering med vatten, då det är en av de mest skonsamma formerna av träning att ägna sig åt.

 

Simning är skonsamt för lederna

När man väl ger sig ut på ett rehabiliteringsprogram så får man ofta höra att man inte ska överanstränga sig då lederna kan ta stryk. Säg att man har en knäskada som håller dig borta från din favoritsport i några veckor eller månader. Att då sätta sig på ett gym och bara träna upp det benet kommer göra att man sliter mer på det än vad man reparerar det, vilket är motsägelsefullt. Att då istället utföra en längre simning kommer man få träning i både rörelse i benen samt aktivera alla muskler i både ben, rygg, mage och axlar samtidigt som kroppen knappt belastas med någon tyngd alls. Det gör att man inte enbart tränar upp sitt skadade område utan man också bygger upp andra delar av sin kropp så att man förhoppningsvis inte skadar dessa i framtiden.

 

Måste låta kroppen vila sig i form

När man väl har skadat sig så har man en inställning där man vill återkomma till formen man hade innan. Detta gör att man istället överarbetar sig för att komma tillbaka och man skadar sig ännu mer, vilket gör att rehabiliteringen blir utdragen. Att istället inse att det är en process som kommer ta tid gör att man tar bort en del av pressen på sig själv. Att låta kroppen vila upp sig är därför en livsviktig del av rehabiliteringen. Men att bara vila kan också vara frustrerande hos den aktive och man vill inte låta sig själv ”ruttna” bort. Som tur är så finns det medel man kan ta till som gör att man blir sysselsatt. Ett av dessa medlen är att hitta underhållning via mobilen eller paddan till exempel. Många gillar att lyssna på ljudböcker och podcasts eller spela spel för att stimulera sig lite, antingen genom appar eller via nätet där det finns mängder av kortspel, spelautomater, pussel och dylikt att ägna sig åt. Förstås kan man inte sitta och stirra sig blind på dessa hela dagarna, men ibland är det skönt att bara koppla av och låta hjärnan jobba lite istället.

 

Vet din gräns

När man väl har skadat sig så är det av yttersta vikt att man vet var sin gräns går. Detta kommer hjälpa dig med rehabiliteringen så att man inte överskrider sin förmåga och förlänger skadan istället. Men med gott omdöme och fördelarna med tyngdlösheten i vatten så kan man förkorta tiden avsevärt.